اگر در مورد مصرف مکمل ها سوال دارید این مطلب را بخوانید

دکتر مهمت اوز از پزشکان مشهور ایالات متحده آمریکا است این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالات کاربران سایت سی.ان.ان در مورد قرص‌های ویتامین توضیحات جالبی داده است که با خواندن آنها می‌توانید پاسخ بسیاری از سوالات احتمالی خود را پیدا کنید.

▪ این روزها با وجود اشکال مختلف ویتامین‌های در دسترس که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، نباید نگران مصرف بیش از حد آنها باشیم؟

- مشکل مصرف بیش از حد در مورد همه چیز وجود دارد. ممکن است زیاده از حد آب بنوشید،زیادترازحد غذا بخورید و...خب البته در هر زیاده‌روی باید منتظر عواقب و زیان‌های آن بود. ما باید بدن خودمان را بشناسیم و ویتامین‌های مختلف را هم خوب بشناسیم و برچسب روی این بسته‌ها را هم به دقت مطالعه کنیم تا با افراط در مصرف ویتامین‌ها به خودمان آسیب نرسانیم. در مورد میزان نیاز و نحوه مصرف،باید با پزشک معالج مشورت کرد.

▪ آیا با این توجیه که ویتامین‌ها هر روز در غذایی که می‌خوریم وجود دارند، می‌توانیم از خوردن مکمل آن ویتامین صرف نظر کنیم؟

- رژیم غذایی ما باید ترکیبی کامل از تمامی‌موادی باشد که باید به بدنمان برسانیم. امروزه اکثر جمعیت زمین به دلیل تغذیه نادرست با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع شاید بتواند ما را نسبت به بدن خود حساس‌تر کند.رژیم غذایی جای خودش را دارد و مکمل‌ها جای خودشان را.هیچ کس نمی‌تواند به خاطر اینکه رژیم غذایی کاملی دارد از خوردن مکمل‌ها سر بازبزند و کسی هم نباید به جای مصرف درست مواد غذایی تنها به خوردن مکمل‌ها روی بیاورد. متاسفانه اکثریت انسان‌ها نمی‌دانند چه چیزی را باید به چه میزانی مصرف کنند و یا چطور ویتامین‌ها را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند اما بهترین کار این است که یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و در صورت لزوم هم مکمل بخورید.

▪ فکر می‌کنید دختران و زنان جوان چه ویتامینی را کم مصرف می‌کنند؟

- ویتامین D. این ویتامین یکی از ضروری‌ترین نیاز‌های بدن انسان‌هاست و درواقع ستون ایمنی بدن است. این ویتامین چندان در رژیم غذایی امروزی جایی ندارد و به‌ویژه در زمستان که نور خورشید کافی هم برای ساخت این ویتامین در بدن وجود ندارد، کمبود آن نگران کننده‌تر می‌شود. به همین دلیل باید جدا از مصرف مواد غذایی مناسب و کمک گرفتن از نور خورشید،نسبت به مصرف مکمل‌های مناسب هم اقدام کنیم.متاسفانه رژیم‌های غذایی نادرست بدن افراد را با کمبود‌های بسیاری روبه‌رو کرده است اما نگرانی در جوامع امروزی بیشتر نسبت به کمبود ویتامین D است.

▪ آیا می‌توان مولتی ویتامین‌ها را جایگزین موادی کرد که در طول روز باید بخوریم؟

- هرگز. هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین غذای خوب شود. ویتامین‌ها واکنش‌های شیمیایی متفاوتی ایجاد می‌کنند که کاملا با واکنش بدن به مواد غذایی متفاوت است و به خاطر همین است که به آنها «مکمل» می‌گویند. هر شخصی بنا به نیازهای بدنش باید این مکمل‌ها را مصرف کند تا سلامتش حفظ شود اما این مکمل‌ها جایگزینی برای مواد غذایی نیستند. برای مصرف ویتامین‌ها یک الگوی واحد وجود ندارد و افراد باید بر اساس الگویی که شرایط و بدنشان برایشان تعیین می‌کند مکمل‌های خود را مصرف کنند.

▪ نوع ویتامین‌ها تفاوتی درجذب شدن آنها ایجاد می‌کند؟

- مکمل‌ها به شکل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. پودر، کپسول، مایع، ژل، شربت و... اما اینکه کدام یک از اینها را مصرف کنیم کاملا به هدف ما بستگی دارد.اینکه چه ویتامینی را با چه هدفی قرار است مصرف کنید نوع مکمل شما را مشخص می‌کند. مکمل‌ها مثل هم عمل نمی‌کنند و قرار نیست افراد متفاوت همه یک شکل مکمل را مصرف کنند. این موضوع را می‌توان با خرید ماشین مقایسه کرد. شما براساس نیاز و ثروتتان از میان گونه‌های متعدد ماشین یکی را انتخاب می‌کنید. شاید اگر نوع دیگری را انتخاب کنید اصلا پاسخی به نیاز شما داده نشود.

▪ امگا ۳ چه تاثیرات مثبتی روی بدن افراد می‌گذارد؟

- امگا ۳ که اغلب در غذاهای دریایی یافت می‌شود کارکردهای متنوعی دارد. تنظیم عملکرد قلب، بهبود ساختار مغز، کنترل التهاب‌ها، حفظ سلامت پوست و مو و... را می‌توان برای این ماده بر شمرد.افرادی که به میزان کافی این ماده را در رژیم غذایی‌شان مصرف نمی‌کنند حتما باید با مشورت پزشک،به مصرف آن روی بیاورند.

▪ آیا مصرف زیاد ویتامین c در طول دوره سرماخوردگی روند بهبود بیماری را تسریع می‌کند؟

- این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد.اینکه چه نوع ویتامین C را به چه میزان، برای بدنی با چه وضعیت سیستم ایمنی، برای چه نوع سرماخوردگی مصرف کنید. البته که این ویتامین می‌تواند به بهبود بیماران کمک کند اما اینکه چه میزان به ما کمک کند بستگی به عوامل بسیاری دارد. تنها چیزی که مسلم است مفید بودن این ویتامین برای بهبود سرماخوردگی است و میزان تاثیرش بستگی به شرایط دارد. در دوره سرماخوردگی می‌توان ویتامین C بیشتر را با خوردن میوه‌های حاوی این ویتامین و همچنین با کمک گرفتن از قرص‌های مکمل تامین کرد.

▪ بهترین راه درک کردن اطلاعات روی برچسب‌های ویتامین چیست؟

- بهترین راه کمک گرفتن از یک کتاب ویتامین‌شناسی معتبر است. اگر کتابی علمی ‌و معتبر در این مورد را تهیه کنید می‌توانید تمام اطلاعات و اصطلاحات روی برچسب‌ها را بخوانید و تفسیر کنید. امروزه کتاب‌های مرتبط با این موضوع در شکل‌ها و به زبان‌های مختلف ترجمه شده و تنها پیش از استفاده باید در مورد اعتبار آنها مطمئن شد.

▪ چه مدت بعد از تمام شدن تاریخ انقضای قرص‌ها و شربت‌های ویتامین و مکمل می‌توان به مصرف آنها ادامه داد؟

- در واقع باید گفت که بهتر است هیچ دارویی را پس از پایان مدت مصرف آن استفاده نکرد اما مساله این است که بعد از گذشتن تاریخ انقضای ویتامین‌ها آنها ممکن است اثربخشی خودشان را از دست بدهند. اما واقعا نیازی نیست که با گذشتن مدت کوتاهی از انقضای ویتامین‌ها زیاده از حد نسبت به مصرف آنها نگران باشیم و آنها را دور بیندازید. بهتر است مکمل‌ها را تا قبل از اتمام تاریخشان مصرف کرد اما بسته به نوع و شرایط برخی مکمل‌ها را می‌توان تا مدت کوتاهی بعد از رسیدن زمان انقضای آنها هم مصرف کرد.